اسباب بازي اسباب بازي .

اسباب بازي

دانستني هايي درباره ي عروسك هاي مدل در دنيا

FN0xap7f65

عروسك هاي مدل در حال حاضر به عروسك هاي اسباب بازي گفته مي شود كه اندام و چهره اي زيبا و به دقت طراحي شده دارند.
عروسك هاي مدل
عروسك هاي مدل

با آشكار شدن تاثيرات فرهنگي عروسك هاي مدل به ويژه باربي، در كشورهاي اسلام تلاش هايي براي ساخت جايگزين هايي براي باربي صورت گرفته است.

«عروسك هاي مدل» به عروسك هايي گفته مي شود كه در واقع مد هستند. اين واژه در گذشته فقط به عروسك هاي مجسمه گونه اي اطلاق مي شدت كه در پي معرفي و ترويج آخرين مدها و نمايش آنها بودند اما اكنون اين اصطلاح تعريف ديگري يافته است.

عروسك هاي مدل در حال حاضر به عروسك هاي اسباب بازي گفته مي شود كه براي بازي و سرگرمي كودكان، به ويژه دختران ۳ تا ۱۲ سال طراحي و ساخته مي شوند.

اين عروسك ها اندام و چهره اي زيبا و به دقت طراحي شده دارند. انواع لباس ها براي اين عروسك ها طراحي و وسايل و لوازم جانبي گوناگوني براي موقعيت هاي مختلف آنها در نظر گرفته شده است.

ساخت عروسك هاي مدل در اواسط قرن نوزده و در فرانسه آغاز شد. طراحان لباس و مد به دنبال روشي مناسب براي معرفي و ارائه آخرين ساخته ها و محصولات خود بودند. عروسك وسيله اي بسيار جذاب بود كه قابليت حمل و نقل آسان و تعويض سريع لباس ها را داشت.

عروسك «بيسك» اولين نوع اين عروس ها بودند كه معمولا از پسلين ساخته مي شدند و ويژگي اصلي آنها پرداخت مات پوست و چهره بود كه نمايي واقع گرايانه به اين عروسك ها مي بخشيد.

عروسك هاي بيسك آلماني و فرانسوي به تدريج به عنوان اسباب بازي كودكان مطرح شدند. آنها چشم هايي از جنس شيشه داشتند و در اندازه هاي متفاوتي ساخته مي شدند. آنها ساخته مي شدند تا كودكان طبقه ثروتمند را سرگرم كنند و البته به آنها آموزش دهند مطابق مد روز لباس بپوشند. شركت هاي سازنده عروسك هاي مدل معمولا آلماني و فرانسوي بودند و اسامي شركت هايي مانند ژمو، برو، گولتيه، رومر، سيمون و هورت در ميان آنها ديده مي شود. البته سر تمام عروسك ها در آلمان ساخته مي شد. عروسك هاي بيسك بسيار محبوب بودند و تا اواخر قرن نوزده حضوري موفق در بازارهاي اروپا داشتند.

اما ساخت عروسك هاي مدل به شيوه معاصر در سال ۱۹۵۵ در آلمان آغاز شد. «لي لي»، عروسكي بود كه براساس كاراكتر كارتوني يك كميك استريپ ساخته شد. طراح اين شخصيت كارتوني رنهارد بوتين، كارتونيست روزنامه بيلد زينانگ، هامبورگ بود. لي لي كاراكتري جذاب و زيبا اما سبك سر و گستاخ بود.

پس از استقبالي كه از داستان و كاراكتر لي لي شد، رنهارد تصميم گرفت عروسي بر اساس آن بسازد. مكس وسبرادت طراحي عروسك را برعهده گرفت و لي لي ساخته شد.

لي لي چهره اي آرايش شده داشت. موهاي بلوند او در پشت سر بسته شده بود و طره اي موي پيچان بر روي پيشاني از مشخصه هاي طراحي آن بود. لي لي آشكارا براي بازي كودكان طراحي نشده بود. اين عروسك معمولا در بارها و مغازه هاي مخصوص بزرگسالان به فروش مي رسيد. بسياري از والدين مخالف سرسخت لي لي بودند و آن را براي كودكان مناسب نمي دانستند اما لي لي سرانجام راه خود را به دنياي كودكان باز كرد.

شركت سازنده ۸لي لي براي افزايش محبوبيت آن در ميان كودكان خانه هاي عروسكي، لوازم شخصي و لباس هاي گوناگون براي لي لي طراحي كرد. لي لي و مد همراه آن به عنوان اسباب بازي كودكان در تعدادي از كشورهاي اروپايي و اسكانديناوي به فروش مي رسيدند. لي لي سرانجام به يك عروس كمدل موفق تبديل شدو ساخت آن تا ۱۹۶۴ ادامه داشت.

پس از لي لي بود كه موفق ترين و معروف ترين عروسك مدل ساخته شد. «باربي»، تحولي بزرگ در دنياي عروسك هاي مدل و اسباب بازي ايجاد كرد. باربي در سال ۲۰۰۹ پنجاه سالگي خود را جشن گرفته و هنوز هيچ عروسكي نتوانسته است با آ« رقابت كند.

راث هندلر، سازنده باربي، ايده اوليه آن را از لي لي گرفت. او در سفري به اروپا اين عروسك را ديد و چند نمونه از آن را خريداري كرد. هندلر يكي از عروسك ها را به دختر خود باربارا هديه داد و نمونه هاي ديگر وارد كارخانه «متل» شدندتا به عنوان نمونه مورد استفاده قرار گيرند.

هندلر از عروسك هاي كاغذي موجود رضايت نداشت و ناراحتي دخترش را به هنام بازي با آنها ديده بود. او در پي ساخت عروسكي بود كه قابليت هاي بالا داشته باشد و كودكان بتوانند به راحتي با آن بازي كنند و سرگرم شوند.

اولين باربي در مارچ ۱۹۵۹ در نمايشگاه اسباب بازي نيويورك توليد و عرضه شد. شركت متل در سال ۱۴۹۶۴ تمام حقوق عروسك لي لي را خريداري كرد و توليدآن متوقف شد. باربي پس از آغاز كار به سرعت به پديده اي جهاني تبديل شد. شركت متل توليد عروسك هاي باربي را با لباس ها و لوازم جانبي بسيار متنوع ادامه داد و در طي چند سال خانواده اي كامل براي اين عروسك خلق كرد.

در سال ۱۹۶۷ بود كه شركت تصميم گرفت باربي را از حالت يك عروسك منحصرا سفيدپوست خارج كند و عروسك هاي باربي سياه پوست و رنگين پوست با مليت هاي گوناگون يكي پس از ديگري متولد شد.

متل با خريد شركت هاي اسباب بازي گوناگون در سراسر جهان، اكنون شركتي چند مليتي و بزرگ و البته موفق تلقي مي شد. محبوبيت باربي در ميان كودكان جهان براي هيچ كدام از عروسك هاي اسباب بازي اتفاق نيفتاده است. آمارها نشان مي دهند ۹۰ درصد دختراني كه بين ۳ تا ۱۰ سال دارند، حداقل يك عروسك باربي دارند.

باربي علي رغم تمام انتقادات و البته در ميان رقابت شديد ديگر شركت ها و عروسك ها براي سلطه يافتن بر اين بازار، همچنان در صدر ايستاده است. بايد گفت توليد باربي نقطه عطفي در تاريخ عروسك هاي مدل بوده است و مي توان تاريخ عروسك هاي مدل را به قبل و بعد توليد باربي تقسيم كرد چرا كه باربي تحولي بزرگ در اين صنعت ايجاد كرد و تمام عروسك هايي كه پس از باربي توليد شده اند به نوعي از آن تقليد يا پيروي كرده اند.

با آشكار شدن تاثيرات فرهنگي عروسك هاي مدل، به ويژه باربي، در كشورهاي اسلامي تلاش هايي براي ساخت جايگزين هايي براي باربي صورت گرفته است. در كشورهاي عربي ايده عروسك «فولا» در ۱۹۹۹ به عنوان جايگزين باربي مطرح شد و در ۲۰۰۳ به بازار آمد.

فولا، عروسكي محجبه با لباسي تمام قد، همراه با جانمازي صورتي رنگ به بازار عرضه شد. طراح و آفريننده اين شخصيت عروسكي، استوديو طراحي نيوبوي است كه عرضه محصولات خود را از سال ۲۰۰۳ در كشورهاي سوريه و امارات آغاز و در مدت كوتاهي حضور قدرتمندي در بازارهاي كشورهاي عربي پيدا كرد.

گفته مي شود اين عروسك تاكنون سود سرشاري را نصيب سازندگان آن كرده است. پيش از آنكه ايده فولا در كشورهاي اسلامي شكل بگيرد، ايده ساخت عروسك هاي مدل در ايران پديد آمد. ايده ساخت عروسك هاي «دارا» و «سارا» از ۱۳۷۵ شمسي توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مطرح شد.

پس از پنج سال اين دو عروسك با لباس هاي محلي اقوام مختلف ايراني با هدف آشناسازي كودكان ايراني در سال ۱۳۸۰ ساخته شدند اما اين عروسك ها برخلاف فولاد نتوانستند به عنوان جايگزيني موفق براي باربي عمل كنند.

در ماه هاي اخير عروسك مدل جديدي با نام «لاميلي» و به عنوان رقيب تازه اي براي باربي وارد بازار شده است. نيكلاي لام، طراح ۲۵ ساله لاميلي درباره عروسك خود گفته است: «لاميلي شخصيتي تازه در دنياي عروسك ها خواهد بود؛ شخصيتي كه تا به حال نمونه اش وجود نداشته است.»/


برچسب: ، عروسك باربي، عروسك ساراو دارا، عروسك هاي ارزان، عروسك هاي زيبا، عروسك هاي گران،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ساعت: ۰۷:۳۱:۱۲ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :